Kancelářská práce a dlouhodobé sezení u počítače jdou spolu ruku v ruce. A to pro tělo nevěstí nic dobrého. Zapomeňte na nekonečné výmluvy týkající se toho, proč si zrovna dnes nemůžete dát do těla, a zacvičte si rovnou v kanceláři!

Sepsali jsme pro vás několik tipů na jednoduché cviky, které zvládnete během několika minut. A to přímo u počítače. Tak jdeme na to!

Co udělat před tím, než začnete cvičit

Ještě před tím, než začnete v kanceláři cvičit, je důležité se naučit, jak správně sedět na židli. Může se to zdát jako banalita, ale většina z nás sedí u počítače špatně. A to je nezdravé především pro naše záda.

Nastavte si židli

Správná výška židle je pro správný sed hodně důležitá. Její ideální výšku poznáte podle toho, že budete mít kyčle o kousek výš než vaše kolena. Skvělou pomůckou, podle které snadno poznáte, že sedíte správně, může být láhev nebo termoska. Kulatý předmět stačí položit na stehna. Pokud sedíte správně, měla by se láhev začít zvolna kutálet ke kolenům.

Srovnejte si monitor

Na zdravém sedu je velmi důležité, abyste měli nastavený monitor ve správné výšce. Pokud si sednete vzpřímeně, měly by vaše oči směřovat do horní třetiny monitoru. Je to jednoduché, že?

Pokud pracujete na notebooku, je nastavení jeho výšky složitější. Ale nezoufejte! Můžete si ho podložit třeba knížkami – fantazii se meze nekladou. V dnešní době ale existují už i nastavitelné podložky nebo stoly, díky kterým požadované výšky snadno dosáhnete.

A nezapomeňte si pořídit také externí klávesnici a myš. Obě vychytávky vám usnadní práci a navíc bude sezení u počítače pro vaše tělo zdravější.

Jak na cviky, které zvládnete i u počítače?

Protáhněte se

A teď už hurá na cviky! Čas od času je důležité se protáhnout, a to neplatí jenom pro vaše prsty, které procvičujete při psaní všemi deseti s Psaní Hravě. Pravidelně je dobré protahovat také krční páteř, ruce, nohy nebo šíjové svaly. A právě na ně se zaměříme v tomto dílu seriálu. Tak pojďme na to!

Jak uvolnit šíjové svaly?

Jak na cviky, které zvládnete i u počítače?

Abyste následující cviky prováděli správně, je důležité, abyste seděli vzpřímeně. Poté ukloňte hlavu do strany a po hrudníku ji překulte na druhou stranu. Představte si, že je vaše hlava těžká.

Tento cvik dělejte opravdu pomalým tempem, abyste si špatným pohybem neublížili. Při tomto cviku mějte paže vyvěšené podél těla, nebo se chyťte za okraje židle. V takové poloze se totiž šíjové svaly protáhnou více.

V případě, že vás svaly v určité poloze táhnou, je dobré v ní hlavu zastavit a polohu pořádně prodýchat.

 

Cviky, které zvládnete i u počítače.

Druhý cvik, pomocí kterého šíjové svaly snadno uvolníte, se jmenuje zásuvka. Abyste tento cvik provedli správně, je stejně jako u prvního cviku nutné, abyste seděli vzpřímeně. Jakmile bude sedět správně, dívejte se před sebe a zasuňte bradu ke krku. Pocitově se vytáhněte za vrškem hlavy, jako kdyby vaši hlavu někdo držel za provázek – jako loutku. Je důležité, abyste nevystrkovali hlavu dopředu a naopak se snažili vyrovnat prohnutí krku.

 

Zajímá vás, jak snadno u počítače protáhnout další části těla, jako jsou ruce, nohy nebo páteř? Čtěte náš seriál, který jsme připravili ve spolupráci s fyzioterapeutkou Eliškou Mirskou z Jak sedět. Dozvíte se plno tipů na jednoduché cviky, které zvládnete za pár minut přímo v kanceláři.