Vyberte stránku

Rodinný příběh výuky psaní: Odbourání bariér mezi zábavou a učením

autor: | 29. 10. 2023

Autorka článku: Ing. Arch Stanislava Kratochvílová, zakladatelka projektu Učit nebo neučit

 

Technologie a význam psaní všemi deseti

„Představte si, že vaše děti mohou získat stěžejní dovednost budoucnosti, která jim umožní být o krok napřed ve světě technologií. Jsem mámou čtyř dětí a v této cestě vám mohu být průvodcem, neboť mám bohaté zkušenosti jak z role pedagoga, tak i rodiče, který se rozhodl pro domácí vzdělávání. Právě s aplikací Psaní Hravě jsme objevili způsob, jak naučit děti psát na klávesnici hravě, rychle, správně a s radostí!“

 

Osobní cesta ke vzdělání

I když moje děti v některých obdobích chodily nebo chodí do školy denně, domácí výuka u nás dlouhodobě převažuje od školky až po střední 🙂 Tento způsob trávení společného rodinného času v souladu se vzděláváním jsme si zamilovali. A tak netrvalo dlouho a moje láska k původnímu povolání architektky se změnila v další profesní zaměření. Doplnila jsem si potřebné pedagogické vzdělání a nyní poskytuji podporu všem rodinám, které řeší vzdělávací situaci svého dítěte, uvažují o domácím vzdělávání v MŠ, ZŠ i SŠ. A právě proto mám bohaté zkušenosti i s tím, jaké dovednosti rodiče považují v dnešní době za prioritní. Mezi to nesporně patří i dovednost psaní všemi deseti.

 

První kroky ke klávesnici

Jak jsem psala, naše 4 děti se vzdělávaly převážně doma. Poprvé jsme se nad tématem psaní všemi deseti s manželem zamýšleli, když ještě byly poměrně malé. Je to už opravdu dávno, přes 15 let. Tehdy byla naše nejstarší dcera ve druhé třídě a psal se rok 2007(!). Již tehdy nám bylo jasné, že IT přehled a dovednost psaní všemi deseti je pro budoucí generaci zásadní. Začali jsme tím, že jsem požádala moji kamarádku, která se informatikou zabývala, o předání základů tohoto oboru naší dceři a chystali jsme se, že psaní všemi deseti bude následovat…

 

Výběr školy nejstarší dcery

Život ale ubíhal jiným směrem. Naše dcera ve 4. třídě chtěla nastoupit na denní výuku na školu, kterou si vyhlédla. Byla to škola soukromá, církevní. V rámci několikabodového postupu, který považuji za vhodný při výběru školy, jsem požádala školu o školní vzdělávací program. Tento postup také doporučuji a předávám během svých konzultací. Je to fajn způsob zjistit, jak škola uvažuje. Zda jejich plán zahrnuje pouze obecné fráze nebo v něm zřetelně vidíte, že škola chce děti skutečně připravit na budoucnost. Ne, nemusíte číst celý vzdělávací program školy 🙂 Ale je vhodné mrknout na pár důležitých aspektů, které jsou pro nastávající generaci klíčové a nebo které jsou důležité pro vás a vaši rodinnou filosofii života. A asi už tušíte, ano, zajímalo mě, zda ve školním vzdělávacím plánu najdu i psaní všemi deseti.

 

Připomínám, že se psal zhruba rok 2008. Tato škola nejen že měla psaní všemi deseti uvedené v plánu, ačkoliv nebyla povinnou dovedností a byla zahrnuta dokonce již od 2. ročníku! To znamenalo, že děti ve 4. ročníku již byly schopné psát plynule všemi deseti a využívat tuto dovednost ve všech předmětech. Psaní na klávesnici je nezdržovalo. Stalo se přirozenou součástí jejich života a šetřilo jim tak obrovské množství času. Děti se mohly soustředit více na obsah vzdělávacího procesu spojeného s psaním na PC a ne na klapání do klávesnice jako datel 🙂

 

Nalezení ideální aplikace pro naši rodin

Naše další 3 děti byly v domácí škole mnohem déle než nejstarší dcera. Proto jsme pro ně hledali vhodnou variantu, aplikaci, kterou bychom mohli využívat v domácím prostředí. Doma máte omezené možnosti hlavně z hlediska finančního. Nemáte možnost nákupu školních licencí, tedy snížené ceny. Také musíte počítat s tím, že dítě doma nebude využívat úplně vše, co mu předložíte a “nařídíte využívat”. Přeci jen, domácí škola je o vzdělávací efektivitě, smysluplnosti a vždycky jsme se tedy snažili, aby nám bylo ve vzdělávacím procesu hezky všem, dětem i nám, rodičům. Proto jsme vyzkoušeli aplikací více a hledali jsme skutečně takovou, která všechny výše uvedené body splní. Pátrali jsme po takové, která především povede děti k cíli – naučit se psát všemi deseti co nejjednodušeji, hravým způsobem tak, aby dítě z počátečních chyb neztratilo chuť dál se učit. Po několika aplikacích jsme našli Psaní Hravě a byli jsme nadšeni!

 

Hodnocení Psaní Hravě dítětem

Cílem tohoto mého článku není úplně vypisovat znovu a znovu výhody této aplikace. Ty jsem popsala již několikrát. Například u mě na webu Učit nebo neučit najdete recenzi mého syna z doby, kdy mu bylo 14 let. Hezky zde popsal očima uživatele, dítěte, jak učení v aplikaci Psaní Hravě vidí. To mi přišlo jako cennější pohled, než pohled mě jako rodiče. (Článek najdete zde: https://ucitneboneucit.cz/aplikace-psani-hrave-aneb-co-se-skutecne-potrebuje-naucit-dite-tretiho-tisicileti/)

 

Rodiče vs. školy: Čí je zodpovědnost?

Cílem tohoto textu je fakt, že za vzdělávání svých dětí zodpovídáme jednoduše my, rodiče. Je úplně jedno, zda učíte své děti doma nebo chodí do denní docházky. Ani učitelé ve škole totiž za vzdělání vašeho dítě skutečnou odpovědnost nemají a málokdo si tento fakt uvědomuje. Učitelé odpovídají pouze za “vzdělávání”, za to že probíhá a za to, že probíhá v souladu s pokyny MŠMT.

Problém (nejen) vzdělávacích institucí ale je, že tyto reagují vždy s určitým zpožděním na skutečnou poptávku, na skutečný život. Například z mého příkladu z roku 2008 je vidět, že již v té době bylo psaní všemi deseti skutečnou potřebnou dovedností, která zjednoduší dětem ohromně budoucí život. Natož v době dnešní, kdy jsme o 15 let dál a počítače stále prostupují více a více do našich životů.

 

Aktivní role rodičů

Proto doporučuji rodičům, ať už se s dětmi vzděláváte společně doma nebo vaše děti chodí do školy, zapřemýšlet, co vaše děti budou v budoucnosti skutečně potřebovat. Nenechávejte toto rozhodnutí na ostatních, na státu, škole, učitelích nebo chytrých sousedech, ale sami si odpovězte na tuto otázku. Ptejte se také svých dětí a poslouchejte dobře, jak vnímají svět, do kterého vstupují a který je v dnešní době jen stěží odhadnutelný. Věřím, že psaní všemi deseti patří mezi dovednosti, na které si lze vsadit a kterou stojí za to rozvíjet.

 

Ing. Arch. Stanislava Kratochvílová

Architektka, pedagožka, podnikatelka a koučka

 

Stáňa se v rámci své pedagogické praxe specializuje se na podporu rodin, které učí své děti doma v rámci individuálního vzdělávání. Spolupracuje se státními, soukromými i církevními školami jako mentorka individuálního vzdělávání. Poskytuje konzultace v tématu nejen domácího vzdělávání, ale i dalších vzdělávacích alternativ.

Je zakladatelkou on-line projektu Učit nebo neučit a také on-line časopisu Domoškolák, který je na webu k dispozici volně ke stažení. Cílem všech aktivit je podpora rodin v nalezení vlastní vzdělávací cesty v souladu s jejich životní filosofíí a osobní spokojenost rodičů a dětí.

 

Chcete, aby se i vaše děti naučily psát hravě a efektivně?

Mohlo by vás zajímat

Jak na (ne)hodnocení žáků?

Jak na (ne)hodnocení žáků?

Učitelé často žáky hodnotí podle rychlosti, přesnosti psaní, počtu chyb a přesnosti. Tato negativní motivace ale u školáků často vyvolává stres a to vede k tomu, že žáci nemají psaní všemi deseti rádi a kurz nedokončí. Jak tedy žáky hodnotit v psaní všemi deseti? Při...