Vyberte stránku

Případová studie: Jak ZŠ a MŠ Chlum mění psaní všemi deseti na zábavnou dovednost díky Psaní Hravě

autor: | 10. 01. 2025

Na Základní a Mateřské škole Chlum si uvědomují, že moderní vzdělávání musí jít ruku v ruce s digitálními dovednostmi. Zavedením kurzu Psaní Hravě do výuky nejenže učí své žáky psát všemi deseti, ale přinesli do tříd zábavu, motivaci a sebevědomí.

 

Výzva: Jak připravit žáky na digitální budoucnost

Psaní na klávesnici je v dnešním světě základní dovedností. Jak říká Mgr. Martina Křížová, která na škole vyučuje Základy administrativy:

„Psaní všemi deseti vnímáme jako klíčovou digitální dovednost, která připravuje žáky na efektivní fungování v moderním světě. Naučí-li se žáci psát všemi deseti již na základní škole, získají náskok, který jim umožní efektivněji zvládat každodenní úkoly, soustředit se více na obsah než na techniku psaní a být lépe připraveni na další digitální výzvy, které je čekají.“

 

Dříve se na škole psaní vyučovalo přepisováním textů z učebnic. „To mi nepřipadalo moc šťastné. Naopak jinde používali programy, které žáky stresovaly,“ vysvětluje paní učitelka. Psaní tak bylo vnímáno spíše jako povinnost než jako praktická dovednost.

 

Řešení: Psaní Hravě – moderní a zábavný přístup

Když paní učitelka začala hledat alternativy, narazila na Psaní Hravě. „Strávila jsem mnoho času hledáním a Psaní Hravě splňovalo přesně to, co jsem si pro své žáky představovala – přitažlivější a zábavnější výuku. Kurz se rychle stal nedílnou součástí hodin Základy administrativy, kde jej žáci využívají ve 2letém cyklu.

 

„Žáci mají tento předmět v šestém a sedmém ročníku jednou týdně. Psaní všemi deseti obvykle věnujeme jeden školní rok, ve druhém se zdokonalujeme a v druhém pololetí sedmého ročníku již těžíme z nabytých dovedností – píšeme všemi deseti ve Wordu, tvoříme referáty, pozvánky, dopisy a pracujeme v PowerPointu na prezentacích a plakátech.“

 

Žáci oceňují hravou formu kurzu:

  • „Je to na způsob hry a je to zábavné. Lepší než opisovat texty do Wordu.“
  • „Vždycky se těším, je to hodina hraní, takže super.“
  • „Baví mě Psavé údolí a Les Numericus.“

 

žáci psaní všemi deseti

 

Výzvy: Cesta k mistrovství je plná objevů a pokroků

Začít se psaním všemi deseti může být pro některé žáky výzvou, ale právě tato dovednost jim otevírá nové možnosti. Paní učitelka vysvětluje: „Každý žák je jiný. Někteří mají již s klávesnicí zkušenost, ale mívají špatné návyky. Je pro ně těžší dodržet správný prstoklad. Jiní začínají úplně od nuly.“

 

Díky hravé formě kurzu si však žáci postupně osvojují správné návyky a překonávají obtíže. Jak sami říkají:

  • „Hejbat malíčky a prsteníčky je nejhorší.“
  • „Shift a tečka mi dávají zabrat.“
  • „Někdy mám chuť rozbít klávesnici, ale ještě se to nestalo.“

 

Výsledky a motivace: Úspěchy podpořené hravou formou

Kurz Psaní Hravě kombinuje hravou formu s efektivní výukou, díky čemuž žáci zažívají radost z pokroku a rozvíjejí klíčové dovednosti. Paní učitelka vysvětluje:

„Každý žák zažije úspěch i neúspěch. Psaní trénují nejen psaní všemi deseti, ale i koncentraci pozornosti a trpělivost. V začátcích mají žáci úspěchů méně, ale jsou motivovaní. Později získají obratnost a jsou úspěšnější. Když zvládnou náročné úkoly, zažívají pocit radosti a to je motivuje pokračovat dál – vědí, že se to nakonec podaří.“

 

Motivační prvky, jako jsou hvězdičky, denní a týdenní odměny, zkušenostní body, hodnosti a soutěže, žákům pomáhají udržet zájem:

  • „Bez sbírání hvězd by to nebyla žádná hra.“
  • „Baví mě soutěže a sbírání hvězdiček.“
  • „Nejradši mám týdenní soutěže.“

 

Hravá forma a systém odměn podporují pravidelný trénink, který vede ke zlepšení přesnosti a rychlosti. Jak žáci sami říkají:

  • „Na začátku jsem psala hrozně pomalu a teď mám 140 úhozů za minutu.“
  • „Už se nemusím dívat na prsty a píšu rychle.“
  • „Píšu rychleji a lépe se orientuju na klávesnici.“

 

Psaní všemi deseti ve škole

 

Přínosy: Digitální kompetence pro 21. století

Osvojení psaní všemi deseti přináší žákům výhody nejen při běžném učení, ale také při budování kompetencí pro budoucí práci a studium. Paní učitelka Křížová vysvětluje:

„Psaní všemi deseti je základní dovednost, která usnadňuje osvojování práce s různými digitálními nástroji, tedy i AI. Přispívá k rozvoji digitálních kompetencí, které jsou nezbytné pro další vzdělávání a život.“

 

Díky tomu jsou žáci lépe připraveni efektivně pracovat s moderními technologiemi, soustředit se na obsah své práce a zlepšovat kvalitu svých projektů. Dovednosti získané během kurzu se navíc přirozeně prolínají do ostatních předmětů, kde je práce na počítači nezbytnou součástí.

 

psaní na klávesnici ve škole

 

Doporučení: Proč Psaní Hravě nesmí chybět na žádné škole

Paní učitelka Křížová by kurz doporučila všem školám:

„Kurz je zábavný a poutavý a zároveň efektivní. Učení není monotónní. Díky vtipnému zpracování a hravým úkolům dokáže udržet pozornost a zároveň motivuje k pravidelnému tréninku. Žáci sledují své pokroky a to je povzbuzuje k dalšímu zlepšování. Každý žák postupuje podle svých možností, svým tempem. Učitel nemusí chystat přípravy, diferencovat výuku. Je v pozici průvodce a povzbuzovače. 😊“

 

Závěr: Psaní všemi deseti jako cesta k úspěchu

Kurz Psaní Hravě přinesl do ZŠ a MŠ Chlum moderní metodu, která podporuje digitální gramotnost, motivaci a sebevědomí žáků. Díky němu není psaní povinností, ale zábavou, která otevírá dveře k budoucím úspěchům.

 

Příběh ZŠ a MŠ Chlum je inspirací pro všechny školy, které chtějí přinést do výuky nejen praktické dovednosti, ale také radost z učení. Přidejte se k nim a pomozte svým žákům uspět v digitálním světě díky kurzu Psaní Hravě!

 

učitelka psaní všemi deseti

Mgr. Martina Křížová
Základní škola a mateřská škola Chlum, okres Příbram

 

Navštívit Psaní Hravě pro školy

Mohlo by vás zajímat

Cviky k počítači #2: protáhněte hrudní páteř

Cviky k počítači #2: protáhněte hrudní páteř

Dlouhodobé sezení u počítače není pro naše tělo žádná výhra. Hrbíme se, ohýbáme se ke klávesnici a různě křížíme nohy. Hledáme totiž polohu, ve které se nám bude dobře pracovat. A právě proto je nutné se alespoň čas od času pořádně protáhnout.   V minulém díle tohoto...