Krát umíme častokrát docela ošidit a používáme místo něj buď hvězdičku anebo dokonce písmeno x, jak se ale krát píše správně? A proč je to v matematických zápisech důležité?
Jak napsat krát na PC?
Krát můžete napsat pomocí pravého altu AltGr či levého Altu a Ctrl a klávesy pro závorku.
Krát | Levý alt | Pravý alt |
× | Ctrl + Alt + ) | AltGr + ) |
Vyzkoušejte si to zde:
Jak napsat krát na Mac?
V případě, že by nefungoval stejný postup, jaký byl zmíněn u PC, tak druhou možností je použít Option + 00D7.
Vyzkoušejte si, zda Vám to funguje:
Proč umět správně psát na klávesnici?
Proč místo znaku pro násobení nepsat ani x ani tečku, Vás určitě napadlo. V matematických zápisech má každý z těch znaků jiný význam, x často vystupuje jako proměnná a desetinné tečky se používají třeba v anglicky mluvících zemích místo desetinných čárek. A není třeba riskovat to, že kvůli špatně napsanému znaku vznikne nedorozumění.
A když už budete umět správně napsat méně známé znaky, nestálo by za to, ovládnout celou klávesnici? Umíte si představit, kolik času byste ušetřili, kdybyste nemuseli přemýšlet kde je jaké písmenko a nemuseli mazat překlepy? Nemluvě o mnoha dalších benefitech. Pokud o tom přemýšlíte, vyzkoušejte kurz Psaní Hravě. Prvních 10 kláves máte zdarma a pak se můžete dál rozhodnout.
Zajímavosti ze světa násobení
- První zmínka použití × pro násobení je z 17. století.
- V japonských školách se učí násobit pomocí grafické metody, která násobení výrazně urychluji. Neexistuje žádné dítko, kterému by to s japonskou metodou nešlo.
- Tabulky pro násobení se používaly už před 4000 lety v Babylóně. Jejich základem ale bylo číslo 60.
- Násobení se základem 10 pochází pravděpodobně z Číny a čínské tabulky pro násobení jsou z roku 305 před Kristem.
- Násobení bylo výrazně usnadněno zavedením arabských číslic, které používáme dodnes. Před tím se v Evropě používaly římské číslice, které byly jednoduché na sčítání, ale komplikované při násobení.
- Nejmladšímu člověku, který uměl řešit násobilku, byly pouhé 2 roky! V té době uměl násobilku 2, 3 a 5.