Dlouhodobé sezení u počítače není zdravé. A čím déle u počítače pracujeme, tím více hledáme polohu, ve které by se nám pohodlně pracovalo. Křížíme nohy, hrbíme se, nebo si podpíráme hlavu dlaní. V tomto článku vám poradíme, jak správně sedět, aby práce u počítače byla pro vaše tělo co možná nejzdravější.

Jak správně sedět?

Při správném sedu byste měli mít pánev v neutrální pozici tak, aby bederní páteř byla jemně prohnutá. Jak jistě víte z přírodopisu, naše páteř je esovitě prohnutá hned dvakrát. A právě proto bychom ji měli držet právě v této její přirozeně esovitě prohnuté poloze.

Jaké typy sedů existují?

Dnes vám popíšeme tři typy sedů, které je vhodné střídat, protože naše tělo nemá rádo statickou zátěž. Tyto sedy navíc zátěž na náš pohybový aparát minimalizují, a to je jeden z důvodů, proč je dobré u počítače takto pracovat.

Aktivní sed

Sedněte si na přední okraj židle tak, abyste měli kolena zhruba na šířku pánve. Mezi kolena by se vám měly vejít dvě pěsti. Muži mohou mít kolena ještě více od sebe, ale ne moc. Úhel 60° je už příliš.

Na co si dát pozor?

Zapomeňte na nohu přes nohu. Blokujete si tím skloubení pánve a páteře, takzvané SI klouby neboli esíčka. Dejte si pozor na to, abyste se nehrbili v bederní oblasti. Právě tam byste naopak měli být mírně prohnutí.

Pokud pánev nastavíte do správné pozice, zbytek páteře se srovná sám. Při aktivním sedu držte hlavu vzpřímeně a tlačte ji mírně dozadu tak, abyste nebyli předklonění.

Jak správně sedět?

Sed s oporou

Tento sed je skvělý, pokud chcete zádům při práci u počítače ulevit a celkově si odpočinout. 

Sedněte si co nejvíce k opěradlu. Mezi opěradlo a záda (na rozhraní pánve a bederní páteře) si vložte Overball nebo nějaký váleček, který vám pomůže držet pánev ve správné pozici.

Správně má být totiž trup v jakési ose. Pokud se podíváme na tělo z boku, měla by být ramena nad kyčelními klouby a zvukovod nad středem ramenního kloubu. Nesnažte se proto opírat hrudní páteř, to byste ji totiž zbytečně zatěžovali.  

U většiny židlí byste se stejně museli nepřirozeně zaklonit, a to by mohlo být nepohodlné. Při pokusu o opření se navíc většinou stane, že se ramena dostávají za střed kyčelních kloubů a zvukovod před osu ramenních kloubů, čímž vzniká nesprávné postavení páteře.

Jak správně sedět

Odpočinkový sed

Víte, na co je dobré opěradlo židle? Pro odpočinek. Pokud si chcete na chvíli odpočinout, posuňte se k opěradlu (co nejvíce to jde) a uvolněte si sklopný mechanismus židle. Je sice možné odpočívat i na židlích, které sklopný mechanismus nemají, ale pokud už ho na židli máte, je dobré ho využít.

Celá záda tak budete mít opřená o opěradlo, a pokud máte opěrku na hlavu, můžete si podepřít i ji. Vaše svaly tak na chvíli zrelaxují.

Dejte však pozor na to, abyste nevyužívali tuto polohu jako pracovní. Je sice vhodná při odpočinku, nebo třeba při telefonování, ale neměli byste v ní zůstávat déle než 5 minut. Při tomto sedu sice odpočívají svaly, ale je při něm kladena větší zátěž na meziobratlové disky a vazy.

Jak často střídat polohy, ve kterých sedíme?

To nejlepší, co můžete pro svoje tělo a svůj pohybový aparát udělat, je pravidelně střídat různé typy sedů, jako je aktivní sed, sed s oporou, odpočinkový sed nebo sed na míči. V jedné poloze je dobré sedět maximálně 20 až 30 minut.

Mějte však na paměti, že například celodenní sezení na míči nebo balanční čočce není vhodné pro každého. Stačí třeba třikrát denně vždy na 20 minut. Každé tělo je ale jiné, a proto je třeba vyzkoušet, který ze sedů vám nejlépe vyhovuje.

Nezapomeňte se protáhnout

Při celodenní práci v sedě myslete na to, že je potřeba se čas od času pořádně protáhnout.

Pomohlo? Naučte se skvěle protáhnout také:

Sérii článků o správné ergonomii jsme pro vás připravili ve spolupráci s fyzioterapeutkou Eliškou Mirskou z Jak sedět.