Chcete zařadit do výuky psaní všemi deseti, ale nemáte na něj samostatný předmět ani čas ho do výuky zavádět? Podělíme se s vámi o zkušenosti, které s námi sdílejí učitelé ze škol, kde Psaní Hravě používají.

Školní osnovy jsou nabité a často nezbývá prostor pro zavádění novinek či výuku praktických dovedností. V Psaní Hravě si to velmi dobře uvědomujeme, a proto je náš program uzpůsoben k tomu, aby žáci mohli pracovat samostatně a často také z pohodlí domova. Vyzpovídali jsme několik učitelů, kteří se podělili o svůj kreativní přístup k zavádění Psaní Hravě do výuky, a to hlavně s důrazem na samostatnost žáků. Zde je první z nich. 

Automatizace úkolů

Klíčem k nácviku správných dovedností v psaní všemi deseti je samozřejmě pravidelnost. Jenže jak donutit žáky psát každý den 10 minut? Paní Máslová (učí dvě šesté třídy po 20 žácích) na to šla efektivně a hravě. „Chtěla jsem, aby žáci trénovali každý den, takže jsem jim v Google Classroom zadala na každý týden od pátku do čtvrtka úkoly tak, aby žáci trénovali 10–15 minut denně. Abych žáky správně motivovala, dávala jsem jim bodové hodnocení. Celkem mohli získat každý týden 100 bodů. V manuálu pro učitele jsem se dočetla, že důležitá je přesnost, takže jsem udělovala 42–57 bodů za získané hvězdičky, které vystihují přesnost, a 42 bodů za pravidelný každodenní trénink (6 bodů za každý den trénování). Zbylé body mohli žáci získat, pokud o své aktivitě informovali i prostřednictvím Google Classroom. Podle tohoto hodnocení jsem na konci týdne udělovala body v Google Classroom. Výborné bylo, když žáci získali alespoň polovinu bodů, znamenalo to, že trénují každý den, nebo jsou tak přesní, že jim stačí na trénink jen několik dní.“

Rychlá a efektivní kontrola v hodině

Paní Máslové se totiž podařilo docílit, aby se žáci věnovali psaní každý den a celkově třída zvládla nácvik psaní všemi deseti v Psaní Hravě už za dva měsíce. Prstokladu a kontrole správných návyků při sezení se věnovali žáci v hodinách informatiky už od září. Zadáváním domácí práce (vzhledem k uzavření škol), která je sice pravidelná, ale není časově náročná, se paní učitelce podařilo docílit rychlého nácviku psaní všemi deseti s celou třídou ve velmi krátkém čase. Nemusíte mít proto obavy, že byste zařazením psaní ztráceli čas na úkor učiva, které v daném předmětu běžně probíráte. 

Nemusíte psát jen v informatice

Jistě se jako ideální předměty pro zařazení psaní všemi deseti nabízí hodiny informatiky, kde mají žáci přístup k počítačům, ale vzhledem k praktičnosti Psaní Hravě, kdy vám stačí jen klávesnice a internet, je můžete tuto dovednost naučit i v jiných předmětech. Nemusí psát jenom žáci, ale můžete se to naučit i vy. „Osobně jsem se pokoušela naučit psát všemi deseti několikrát přes různé programy, a dokonce i přes osobní výuku. Pro žáky jsem hledala něco, co je opravdu chytne. Bylo pro mě důležité, aby program byl vtipný, graficky dobře zpracovaný. A přesně tohle Psaní Hravě splňuje. Navíc se v něm střídají aktivity, a to má podle mě na žáky efekt,“ řekla nám paní Máslová.