Vyberte stránku

Dvě učitelky, tři programy a jedno rozhodnutí: Co skutečně funguje při výuce psaní všemi deseti?

autor: | 13. 04. 2025

„Žáci píšou bez reptání celou hodinu.“
„Psaní Hravě je hračka.“
„Už žádné přeskakování nudných lekcí a nesrozumitelných textů.“

Možná to znáte. Chcete vést výuku psaní na klávesnici tak, aby žáci byli opravdu zapojení. Aby vás to stálo méně energie. Aby systém, se kterým pracujete, fungoval a motivoval nejen žáky, ale i vás samotné. Třeba už máte za sebou zkušenosti s různými programy. Některé byly zastaralé, jiné nudné, další zmatené. A stále hledáte to pravé. Přesně tímto si prošly i dvě učitelky, jejichž příběh vám dnes přinášíme.

💬 Hledání ideálního nástroje pro výuku

 

Když se Ing. Miroslava Sedlářová z Hotelové školy Vincenze Priessnitze a Obchodní akademie Jeseník rozhodovala, jaký program pro výuku psaní všemi deseti zvolit, začínala stejně jako mnozí – s bezplatným nástrojem Psaní 10.

„Byl nám navržen, protože byl zdarma. Prostředí bylo neupravené, nebarevné, texty nezáživné, v textech byly chyby, v návodech také. Výsledky se neukládaly… No, bylo to zadarmo.“

Zkušenost se starší verzí ATF měla ještě z dřívější doby: „ATF jsem používala ve výuce cca před 15 lety, takže starou verzi. Pamatuji barevné prostředí, ukládání výsledků, texty z oblasti ekonomiky, kterou také učím, takže to hodnotím kladně.“

Druhá učitelka z Gymnázia a střední odborné školy v Rokycanech Mgr. Eva Jírová objevila Psaní Hravě díky doporučení kolegyně:

„Používají ho u nich ve škole a říkala mi, že žáky opravdu baví.“

Obě měly také zkušenost se starší verzí programu ATF. Ten jim sloužil, ale obě si přály najít něco modernějšího, přívětivějšího a především – funkčního. Nešlo jen o technologii, ale o způsob, jak přivést žáky ke smysluplnému psaní, které je bude bavit.

 

Obě učitelky si přály najít program, který by žákům přiblížil psaní přirozeněji, srozumitelně a s větší motivací. A právě tady začal jejich přechod k Psaní Hravě.

🧩 Co je jiné, když výuka začíná dávat smysl?

 

Na první pohled vás při práci s programem zaujme prostředí.

 

„U ATF vše probíhalo pořád stejně, jedna kapitola za druhou… U Psaní 10 podobně, navíc žáci přeskakovali lekce a texty byly strašně nesrozumitelné,“ vzpomíná Miroslava.
„U Psaní 10 se mi výsledky neukládaly.“

Oproti tomu u Psaní Hravě: „Líbí se mi pěkná grafika, barevnost, výrazné texty, různorodost her. A hlavně – že žáci nemůžou přeskakovat (vynechávat) hry.“

 

Eva popisuje první dojmy jednoduše:

„První dojem – hravost. Baví mě různá cvičení, která jsou pestrá a zábavná. A baví to i moje žáky (převážně prima a sekunda).“

Základní princip výuky je u všech programů stejný: „Společné jsou základy psaní desetiprstovou hmatovou metodou.“ Ale rozdíly se začnou ukazovat hned: „Odlišné jsou v návaznosti kapitol/her a možnosti tvorby soutěží a vkládání vlastních textů u Psaní Hravě.“

🧠 A jak výuka funguje v praxi?

 

Rozdíl není jen vizuální. Týká se i metodiky a efektivity.

 

„U Psaní Hravě se střídají požadavky a pokyny na splnění her, což žáky nutí přemýšlet. A taky doufám, že už pochopili, že je více musí sledovat a číst je,“ říká Miroslava.

Rokycanská kolegyně potvrzuje rozdíl v tempu i přístupu:

„Odlišnost vidím v tom, že ATF je více o drilu a přepisování delších cvičení, čímž je i delší doba potřebná ke zvládnutí jedné úrovně. U Psaní Hravě se postupuje rychleji, tzn. rychleji ovládnou žáci klávesnici a mohou ji využívat v praxi.“

A co obsah?

„Texty a slova, která člověk trénuje, jsou z frekvenčního slovníku. U ostatních programů jsou slova volena spíše tak, aby člověk ‚potrápil‘ prsty.“

„Psaní Hravě je modernější, přehlednější a myslím si, že vede rychleji k ovládnutí klávesnice hmatovou metodou. U ATF to trvá mnohem déle než člověk projde všechny úrovně. Na škole ještě používáme Psaní 10. U Psaní Hravě mi také vyhovuje, že je online a žáci mohou psát i doma, což je pro uživatele velká výhoda.“

 

🌟 Když motivace skutečně funguje

 

Jakmile se do hry přidají herní prvky, žáci ožijí.

 

„Soutěže pomáhají při hodnocení. Žáci s programem pracují i z domu, a tam nemám přehled, kdo za počítačem sedí. U soutěží nastavených v hodinách výuky vím, kdo mi je píše 😊,“ říká Miroslava.

Její žáci píšou bez reptání celou hodinu. Jen ti pomalejší a neposednější mají problém s některými požadavky jako max. Rychlost. Žáci program pochopili rychle a většinu asi baví hodně.“

Eva pozoruje, že žáci jsou zvědaví, co přijde dál.

„Baví je hlášky, postupují relativně rychle, což je motivační. Vynikající je zpětná vazba pomocí hvězdiček – jasná a přehledná. Myslím, že procenta a čísla jsou víc stresující.

 

„Dnes víc než kdy jindy důležité, aby prostředí, ve kterém děti trénují, nebylo trestající, ale motivující. Něco, co je zaujme, vtáhne a přirozeně táhne dál – nejen k výkonu, ale i k radosti z učení,“ poznamenala Miroslava.

🔧 Správa a administrativa? Bez problémů

 

 

„Sleduji počty hvězdiček, kolik času psaní věnují. Všechno mi vyhovuje,“ shrnuje Miroslava.

A administrace?

„Úplně super. Na začátku mi pomohla kolegyně, pak už stačí číst, co se po mně chce. Přidělit licenci novým žákům se mi podařilo.“

Z Rokycan zní jednoduché:

„Psaní Hravě je hračka 😊. Moc děkuji za podporu.“

👩‍🎓 A co na to žáci?

 

„Líbí se mi, že žáci texty jen neopisují, ale naučí se i pravopis,“ usmívá se Miroslava. „Se žákyněmi jsme řešily slovo INTENZÍVNÍ – byly přesvědčené, že tam má být krátké i. A vznikla z toho zajímavá diskuze!“

✅ Co by doporučily kolegům?

 

Odpovědi byly jednoznačné:

„Určitě doporučuji program Psaní Hravě. Líbí se mi prostředí, barevnost, hraní, přehlednost, ale i neústupnost – nenapíšeš, nepokročíš. A hodně kladně hodnotím komunikaci s Vámi – vše řešíme rychle, domluvíme se v pohodě 😊.“

Psaní Hravě je modernější, přehlednější a vede rychleji k výsledkům. Navíc je online – žáci mohou psát i doma. To je velká výhoda.“

 

A jako shrnutí všeho:

Pro žáky je klíčové pěknější a zábavnější prostředí, různorodost her a lekcí, srozumitelné texty a vystavení certifikátu za splnění her s údaji, jak program zvládli.
Pro učitele pak snadné sledování výsledků žáků, vkládání vlastních textů a požadavků, nastavování soutěží a celkově přehledná administrace.

 

🎯 Zajímá vás, jak si stojí ostatní programy? Mrkněte na srovnávací článek a zjistěte, co vám bude vyhovovat nejvíc.

 

Chci své žáky učit s Psaní Hravě

 

_______________________________________________________________________________________________________

 

📍 Sledujte nás na sociálních sítích

Chcete tipy, triky a inspiraci pro výuku psaní všemi deseti?              

👉 Instagram @psanihrave
👉 Facebook @psanihrave  

A pokud se vám článek hodil, udělejte radost kolegovi nebo kamarádovi/ce a sdílejte ho!

Mohlo by vás zajímat

Novoměsíční předsevzetí

Novoměsíční předsevzetí

Pamatujete si ještě na svá novoroční předsevzetí? Jak na tom jste? Daří se vám je plnit, nebo stejně jako ta loňská čekají na další leden?   Novoroční předsevzetí jsou těžká. Dáváme si je všichni, ale kdo je opravdu dodrží? Rok je dlouhá doba. Každodenní starosti...