Uvažujete nad tím, že byste ve škole začali psát s Psaní Hravě, ale nevíte, jak na to? Nebo už Psaní Hravě využíváte, ale hledáte správné způsoby, jak aplikaci efektivně využívat v hodinách a motivovat žáky? V tomto článku vám prozradíme osvědčené tipy, jak na to.

Překonávání překážek

Na začátku je dobré žákům vysvětlit, jaké úkoly budou muset splnit. Snažte se s nimi domluvit. Můžete třeba kombinovat trénink psaní ve škole a doma. Aby bylo učení s Psaní Hravě efektivní, snažte se s nimi splnit jednu úroveň týdně. V případě, že žáci nestihnou projít všechna kola ve výuce, zadejte jim zbytek kol za domácí úkol. Žáci se tak budou snažit psát všemi deseti ve škole co nejlépe a bude je to motivovat.

I přesto, že někteří žáci stihnout splnit úroveň v Psaní Hravě ve škole, neměli by na trénink zapomínat ani doma. A to proto, aby se jim naučené klávesy vryly do paměti. Psát všemi deseti by měli alespoň 10 minut denně, a to třeba ve chvílích volna. Trénovat celý den totiž stejně nemá smysl. Svalová paměť potřebuje čas, aby si nově naučené věci zapamatovala.   

Na co se při výuce soustředit?

Pozornost žáků často po několika minutách při výuce upadá a učitelé by se proto u žáků měli zaměřit na:

Správné sezení

Pokud pracujeme na počítači delší dobu, je pro nás často problém vydržet sedět rovně. Místo toho se k notebooku skláníme (nebo u něj ležíme), a to pro naši páteř není vůbec dobré. Stejný problém často vidíme také u žáků nebo studentů. Učitelé by proto při výuce měli dohlédnout na to, aby žáci seděli rovně. Jejich páteř se totiž ještě vyvíjí, a tak je zejména u nich správný posed velmi důležitý. 

Správný prstoklad

Přiznejte se. Kdo z vás kouká při psaní na počítači na klávesnici? Občas to udělá každý z nás, že? Pro naše oči to ale není dobré, protože se neustálým těkáním z klávesnice na obrazovku počítače (a zase zpátky) zbytečně zatěžují. Snažte se soustředit na to, aby se žáci naučili psát všemi deseti bez toho, aniž by museli kontrolovat, na které klávesy mačkají. Nezapomeňte dohlédnout také na to, aby se žáci naučili správný prstoklad. Pokud se ho totiž naučí špatně, budou se ho jen velmi těžko přeučovat.

Bez teorie to nepůjde

Trénování je sice důležité, ale bez teoretických znalostí to nepůjde. Máte proto dvě možnosti. Teorii můžete žákům představit v hodinách, nebo si ji mohou pročítat sami – a to třeba za domácí úkol. Před každou započatou úrovní se však přesvědčte, zda se na hodinu skutečně připravili.

Motivujte, motivujte, motivujte

Čas od času nezapomeňte žáky motivovat a připomeňte jim, k čemu je psaní všemi deseti dobré. Můžete je také motivovat certifikátem, který získají za absolvovaný kurz. Certifikát jim může pomoci například při získání zaměstnání.

Nezapomeňte, že každého potěší pochvala.  Zkuste žáky za jejich usilovné trénování pochválit a uvidíte sami, jak je to nakopne. Správná motivace je potřeba.   

Pokud máte cílevědomé žáky, můžete pro ně vytvořit soutěž v psaní všemi deseti. Třem nejšikovnějším žákům nebo těm, kteří dělají největší pokroky, můžete připravit malé ceny. Žáci se tak mohou vzájemně motivovat. Dejte však pozor na to, co budete při výuce hodnotit.

Pokud žáci nechtějí s ostatními spolužáky soutěžit, nebo se s nimi srovnávat, je možné jakékoliv srovnávání v administraci zakázat. Jde o takzvaný montesorri přístup, který si klade za cíl přistupovat k žákům bez jakéhokoliv nátlaku a trestů.  Naopak se snaží posílit zdravé sebevědomí dítěte a podpořit ho v činnostech.