Vyberte stránku

Případová studie: Tajemství motivace pro psaní všemi deseti

autor: | 14. 09. 2021

Jak žákům vysvětlit, proč je psaní všemi deseti důležité a kde všude se jim to bude hodit?

Asi to všichni známe. Nechce se jim, nemají chuť se to naučit a navíc to podle vlastních slov ani nepotřebují: „Proč se máme učit psaní, když si to přece můžeme diktovat do hlasové zprávy?“ To je častý argument spousty žáků. Na mnohých školách se učí psaní všemi deseti od 4. třídy a často si žáci neuvědomují, že jde o dovednost, která se jim bude hodit celý život. Od našich učitelů přinášíme pár tipů, jak žáky nakopnout k vnitřní motivaci. 

Ukažte jim, že je to opravdu užitečné tady a teď

Nezačínejte s Psaním Hravě hned v září, trochu je „potrapte“ psaním na počítači bez jakékoliv průpravy, stejně jako paní učitelka Rohelová, která žákům nejprve zadala tvorbu webových stránek.

Jitka Rohelová – učitelka informatiky od 5. do 9. ročníku
Informatiku učí ve všech třídách (1x hodina týdně)
ZŠ Týnec nad Sázavou p. o.

„Spojila jsem výuku psaní všemi deseti s výukou webu, kde jsem žáky rozdělila podle jejich preferencí. Někdo pracoval na textech, někdo na videích a jiní překládali web do angličtiny. Když plnili web, začali si postupně uvědomovat, že se potřebují naučit psát rychle, protože je to hodně zdržuje. Záměrně jsem je vybízela k zařazení delších textů na web. Až po několika hodinách jsem jim ukázala Psaní Hravě. Taky jsem je schválně provokovala – když jsem s nimi mluvila, dívala jsem se na ně a zároveň jsem něco rychle psala na počítači. To je docela zlobilo a zároveň motivovalo se to také naučit.“

Na začátku můžete s žáky udělat:

  • vstupní test, který jim ukáže, jak na tom ve skutečnosti jsou,
  • vypracovat projekt, který bude vyžadovat psaní delších textů,
  • ukázku toho, jak psaní všemi deseti vypadá.

Procvičování v malých dávkách, ale pravidelně

Zařazení Psaní Hravě do výuky není časově náročné, protože žáci zvládnou projít kurzem samostatně. Jako učitel žáky provedete a nemusíte se bát, že budete zbytečně ztrácet čas ve výuce.

„Procvičovali jsme jen na začátku hodiny, kdy jsem dávala pár tipů pro správné sezení u počítače, prstoklad a dále jsem je motivovala soutěžemi, které jsme dělali vždy na konci měsíce. Pokud jsem chtěla pracovat s menší skupinou žáků, zadala jsem ostatním procvičování v Psaní Hravě. Také jsem žákům umožňovala psát o přestávkách a dobrovolně ve vytyčené hodině jednou týdně, což k mému překvapení fungovalo docela dobře,“ dodává paní Rohelová. 

Spojte se s češtinářkou

Je fajn, když žáci mohou nově získanou dovednost v psaní všemi deseti průběžně uplatňovat v praxi už na škole. Do toho můžete zapojit i další kolegy, kteří jim dovolí odevzdávat úkoly či psané práce na počítači.

„Byla jsem domluvená s češtinářkou, jakmile donese dítě certifikát Psaní Hravě mnou podepsaný i s datem, ona mu dovolí všechny práce a úkoly dělat na počítači,“ potvrzuje paní Rohelová.

Můžete k tomu také jako škola zaujmout jednotný postoj a stanovit podobná pravidla ve více předmětech. Nejenže dokážete rodičům i žákům, že jste pokroková a moderní škola, ale především žáky připravíte lépe pro další studium a následnou praxi. 

Přišla Vám zkušenost paní učitelky Rohelové zajímavá? Můžete si přečíst případovou studii ze základní školy v Plzni.

Mohlo by vás zajímat